کد خبر: 1226905
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» مطرح کرد

جوان آنلاین: یک کارشناس انرژی معتقد است: توانایی ایران برای غلبه بر چالش‌های مهم و دستیابی به احیای مجدد صادرات نفت نشان‌دهنده هوشمندی استراتژیک این کشور بوده است و سازگاری کشورمان با تحریم‌ها و خنثی‌کردن اثرات تحریم را نشان می‌دهد. ایران در مشارکت با پالایشگاه‌های چینی، سرمایه‌گذاری در نوسازی پالایشگاه‌ها و دیپلماسی فعال انرژی، مسیری را به سوی توسعه تجارت خود ایجاد کرده است. 
 
فرشاد جامع، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» با اشاره به تحول صادرات نفت خام ایران گفت: با وجود مواجهه با تشدید تحریم‌ها در سه سال گذشته، ایران شاهد رشد قابل‌توجهی در فروش نفت خام خود بوده و به سطوحی رسیده که از قبل از تحریم‌های ۲۰۱۷ مشاهده نشده است. این دستاورد ترکیبی از اقدامات دولت سیزدهم در زمینه مشارکت استراتژیک با پالایشگاه‌های مقیاس کوچک چینی، تمرکز بر احیای پالایشگاه‌های قدیمی و دیپلماسی فعال انرژی بوده است. 
وی ادامه داد: اعمال مجدد تحریم‌های امریکا در سال ۲۰۱۸ صادرات نفت ایران را به طور قابل توجهی با مشکل مواجه و این کشور را از بازار‌های بزرگ بین‌المللی منزوی کرد، با این حال ایران با تطبیق استراتژی‌های خود و ایجاد مشارکت‌های جدید، انعطاف‌پذیری قابل توجهی از خود نشان داده است. عامل محوری در احیای مجدد ایران، همکاری آن با پالایشگاه‌های کوچک‌تر و مستقل چینی بوده است که اغلب به آن‌ها «قوری» می‌گویند. این پالایشگاه‌ها که به دلیل قرارگرفتن در معرض محدود بین‌المللی کمتر در معرض فشار ایالات‌متحده قرار دارند، به مشتریان مشتاق نفت‌خام ایران تبدیل شده‌اند و راه نجاتی برای کشور تحریم‌شده ارائه می‌دهند. همچنین ایران به طور استراتژیک بر نوسازی و ارتقای پالایشگاه‌های قدیمی در مناطقی مانند امریکای‌جنوبی، آفریقا و آسیای‌مرکزی تمرکز کرده است. این رویکرد بازار‌های جدیدی را برای نفت خام ایران ایجاد کرده و به طور همزمان همکاری اقتصادی و حسن‌نیت را با کشور‌های در حال توسعه تقویت می‌کند. این کارشناس انرژی با اشاره به دیپلماسی انرژی فعال ایران در گسترش شبکه‌های تجاری و تقویت مشارکت‌های ایران با کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های و اعضای بریکس گفت: ایران فراتر از تمرکز بر چین و نوسازی پالایشگاه‌های فرسوده در امریکای‌جنوبی، استراتژی دیپلماسی انرژی گسترده‌تری را برای تضمین موقعیت خود در بازار جهانی به طور فعال دنبال کرده است. ایران به طور فعال روابط خود را با سایر کشور‌های آسیای‌شرقی گسترش داده و شبکه خریداران نفت خود را گسترش داده و مقاصد صادراتی خود را متنوع کرده است. این امر خطرات ناشی از اتکای بیش از حد به یک بازار واحد را کاهش داده و جریان درآمد پایدارتری را تضمین می‌کند. همچنین ایران به دنبال تقویت روابط با کشور‌هایی مانند ونزوئلا و روسیه است که دارای منافع ژئوپلتیک مشابه یا با چالش‌های مشابهی روبه‌رو هستند. این مشارکت‌ها تبادل دانش، انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری مشترک را تسهیل و بخش انرژی ایران را بیشتر تقویت کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار